Terugblik op Optitrade Day 2019..
Maandag 16 september 2019 kwamen bijna 300 klanten, leveranciers en partners van Optitrade bijeen voor de tweede editie van Optitrade Day, in DeFabrique in Utrecht. Ondanks de files en hevige regen kon het programma op tijd van start.
Dagvoorzitter en Algemeen Directeur Jan Weber maakte in zijn welkomstwoord duidelijk dat samenwerking in het DNA van Optitrade zit. In iedere vorm van samenwerking, zowel met NUVO, Centrop, Ocuco, CvZA en Zeiss als met ABN AMRO, Nikon, INEUROP en Essilor, staat bij Optitrade het belang van de zelfstandige opticiens en audiciens centraal. Hun belang is per slot van rekening hetgeen waarvoor Optitrade is opgericht.
3 sessies:
Strategie Optitrade
Ondernemen
Presteren onder druk – Björn Kuipers – Jumbo/KNVB
Bjorn Kuipers, succesvol supermarktondernemer én befaamd KNVB- en FIFA-scheidsrechter, trapte de presentaties af door op spectaculaire wijze te laten zien dat je een team van specialisten nodig hebt om onder druk te presteren en de beste beslissingen te nemen. Soms moet dat à la minute en soms is er iets meer tijd -zowel op het veld als in het bedrijf. Tip van Bjorn: concentreer je als ondernemer op wat je leuk vindt –verkopen- en laat de backoffice -administratie, inkoop etc.- over aan gespecialiseerde partners
Vandaag nadenken over morgen – Kees Buur – AS Watson/Kruidvat
Kees Buur was als hoofd inkoop verantwoordelijk voor de uitbouw van Kruidvat en Trekpleister. Hij zocht samenwerking met leveranciers op basis van enkele vaste doelstellingen: omzetgroei, marge en extra traffic. Vanuit zijn mantra dat Kruidvat ieder jaar moest groeien, beschouwde Kees de optiek- en audiologiebranche, waarin volgens hem te traag wordt gereageerd en met zulke hoge marges wordt gewerkt, dat optiek en audiologie als vanzelf interessant worden voor drogisterijketens. Tip van Kees: praat met jongeren -zij denken en doen alles anders en sneller dan wij-, leer van andere branches en wees niet bang om fouten te maken -als je niet probeert, leer je ook niets.
Samenwerken werkt – Eric Altmann / ABN AMRO
Na de lunchpauze werd uitgebreid aandacht besteed aan de marktontwikkelingen en de strategie van Optitrade. Eric Altmann, van trouwe Optitrade-partner ABN AMRO, gaf een glashelder inzicht in de achtergrond van de verschillende ketens en leveranciers op de optiek- en audiologiemarkt en hoe de eigenaren van deze organisaties werken en denken. Voor deze Private Equity-bedrijven is omzetgroei veel belangrijker dan direct winst genereren en dit maakt het voor de individuele ondernemer lastig concurreren. Tips voor de handhaving van een sterke positie: samenwerken met en binnen een retail serviceorganisatie, zorgen dat je de lokale held bent en een customer excellence creëren.
Optitrade 2020 – Pim Föster/Optitrade Retailgroep
Optitrade is ervan overtuigd dat zelfstandige ondernemers een belangrijke en onderscheidende rol op de optiek- en audiologiemarkt kunnen -blijven- spelen, maar het is noodzaak samen een aantal uitdagingen aan te gaan. Samenwerking loont bij het genereren van traffic, het creëren van een passend prijs- en margebeleid, het up-to-date houden van kennis en het organiseren van de administratie.
Optitrade heeft een aantal nieuwe services ontwikkeld die hieraan een bijdrage leveren:
– Optitrade Social Media –een social mediapakket dat kwaliteit, creativiteit, continuïteit en lokaal bereik combineert;
– Open Marketing Platform –een unieke samenwerking met diverse contentleveranciers die de reclamemogelijkheden binnen audiologie en optiek vergroot;
– Oorzorg.nl –een online traffic generator voor en door zelfstandige audiciens;
– Brillenplan –een abonnementensysteem voor brillen i.s.m. Zeiss;
– Optiview Mercurius –een ideale instap-maandlens voor een scherpe prijs;
– Eyeday –om de zelfstandige opticien een stevige positie in de daglenzenmarkt te geven;
– Nina & Max -een gemakkelijke oplossing voor een moeilijke doelgroep;
– Optitrade Betaalservices 2.0 –nog meer administratieve zaken gedigitaliseerd en meer inzicht in cijfers.
Verbinden biedt kansen tot samenwerken – Karen Kuhbauch – Singer Museum
Karen Kühbauch, manager van de museumwinkel van Singer in Laren, benadrukte het belang van creativiteit om je als ondernemer te onderscheiden. Volgens haar moet je continu veranderen om klanten te laten terugkeren. Met een vertienvoudiging van de omzet in 10 jaar tijd -in een minder commerciële omgeving- is zij daar zeker in geslaagd
Shoppergedreven – Erwin Binneveld – Spar University
Ondernemer Erwin Binneveld is het levende bewijs dat je ook een moeilijke doelgroep als studenten kunt bewegen om meer te besteden. Wat je daarvoor moet doen: hen continu verrassen en meegaan in hun dagelijkse bezigheden zoals de smartphone, gezond eten, gratis en snel. Als je focust op de shopper en niet alleen op de shop, kun je ook groeien met een lastige doelgroep. Een relatief kleine organisatie zoals Spar kan dan prima concurreren met de grote partijen.