Verslag Marketingwebinar 26 januari 2021

Deze week vond het Marketingwebinar plaats op 26 januari. Veel deelnemers hebben gekeken en actief meegedaan met de polls. We lieten zien hoe datagestuurde marketing een belangrijke rol kan spelen voor opticiens en audiciens. Daarnaast bespraken we de invloed van Covid-19 op het inzetten van marketingactiviteiten en gaven we de deelnemers uitleg over het Open Marketing Platform en Optitrade Social Media. Meer weten over dit webinar of het webinar terugkijken? Neem dan contact met ons op via marcom@optitrade.nl.

Verslag Marketingwebinar 26 januari 2021

“Uw klantendatabase is goud waard”

Ondanks de pandemie die ons al bijna een jaar in de greep houdt, staan de optiek- en audiologiemarkt niet stil. Ontwikkelingen bij GrandVision, Essilor/Luxottica, Specsavers en Polette -om er maar een paar te noemen- dwingen iedereen bij de les te blijven. Ook wat betreft marketingcommunicatie.

Om zelfstandige opticiens en audiciens ook op communicatiegebied de wind in de zeilen te geven, heeft Optitrade het Open Marketing Platform (OMP) ontwikkeld. Een waardevol platform dat klanten van Optitrade sterk ontzorgt met kant en klare -of desgewenst op maat gemaakte- content die geplaatst kan worden in lokale kranten, op de eigen website en op sociale media.

Tijd om het OMP eens duidelijk onder de aandacht te brengen. En laat daarvoor een webinar nu ideaal zijn…
Voor de inmiddels vierde online presentatie van Optitrade sloot marketingcommunicatie-expert Sandra Christiaansen aan. Sandra is Sales- en Marketingdirecteur van Loyalty Lab, specialist in loyaliteitsprogramma’s en -communicatie.

Slim omgaan met marketingbudget

Wat zelfstandige opticiens besteden aan mediacommunicatie staat in schril contrast met wat een keten als Specsavers hieraan uitgeeft. Per filiaal investeert Specsavers 200- tot 250 duizend euro aan marketing. Dat is 20 tot 25% van de gemiddelde omzet per filiaal. De zelfstandige opticien/audicien in Nederland trekt hiervoor 2- tot 8% van de omzet uit. “Dat hoeft ook echt geen 20% te zijn, maar met wat we wél aan marketing uitgeven, moeten we slim omgaan”, vindt Pim Föster, Commercieel Manager van Optitrade. En daarom ontwikkelde Optitrade het OMP: een portaal vol campagnes en communicatiecontent. Samengesteld door specialisten en eenvoudig in te zetten door opticiens en audiciens. Met behulp van het OMP en de marketeers die hier achter de schermen werken, kan een gedegen marketingplan worden gemaakt. Dat kan een jaarplan zijn, maar ook een planning voor enkele maanden.

Datagestuurde marketing

“Weet u wie uw klanten zijn? Wat ze willen besteden? Hoe oud te zijn? Hoe vaak ze terugkomen in de winkel en wat ze dan kopen? Wanneer je de klantendata kent en beheert, kom je niet snel voor verrassingen te staan”, vertelt Sandra. “Iedere opticien en audicien heeft data. Dat is in jullie branches zo goed geregeld: van elke klant die binnenkomt, registeren jullie de NAW-gegevens, maar ook het gekochte product en de omzet; eigenlijk alles wat we nodig hebben om een actie op te bouwen. Het maakt niet uit hoe u de gegevens opslaat; wij kunnen ze lezen. Uw klantendatabase is goud waard. Wij analyseren die data en zien wat de leeftijdsgroepen zijn, wat de omzetwaarde is, de klantwaarde, het actieve klantenbestand, of iemand heel lang geleden of recent nog is geweest, het koopgedrag. Op basis daarvan zien we wat de ‘quick wins’ zijn en kunnen we mooie marketinguitingen maken voor een gerichte doelgroep. Die quick wins zijn belangrijk, want als je marketing inzet, wil je zo snel mogelijk resultaat zien”.

Multichannelcampagnes zijn noodzaak

Sandra vervolgt: “We willen zorgen voor meer traffic in de winkel, meer omzet en een hogere winst. Om het effect van campagnes zo groot mogelijk te maken, moet je zoveel mogelijk media inzetten. Één kanaal is leuk, maar omdat digitale devices onderdeel van ons leven zijn geworden, moet je zowel online als offline aanwezig zijn. Dus in de regiobode, op een pamflet vlakbij je winkel en op sociale media. Dat móet je combineren. Een klant is altijd bereid je vaker te bezoeken. Er is alleen een goede reden of een uitnodiging nodig”.

Vaste momenten

“Samen met Optitrade en de leveranciers gaan we dit jaar een aantal grote campagnes neerzetten, zodat we op vaste momenten met consumenten kunnen communiceren. Denk daarbij aan een computerbril, een extra bril bij de contactlenzen, multifocaal, zonnebrillen. Voor audiciens is het wat lastiger om vaste momenten te kiezen, maar we hebben zeker mogelijkheden om actief te acquireren, bijvoorbeeld met een mailing over accessoires”.

Zelf de regie houden

Pim vervolgt: “Wil je scoren via sociale media, moet je daar dagelijks te vinden zijn. Maar het lukt niet iedereen om daar iedere dag mee bezig te zijn: als ondernemer moet je al zoveel verschillende dingen doen. Via Optitrade Social Media kunt een driemaandelijks opzegbaar abonnement afsluiten waarmee u wordt ontzorgd op dit gebied. Zij leveren maandelijks acht berichten aan, compleet met beelden of een video, zodat de content heel afwisselend is en u regelmatig zichtbaar bent op de sociale kanalen. Indien gewenst, kunnen wij ook met leveranciers samenwerken om content te verzorgen. En als u iets niet mooi vindt, of het niet bij uw winkel vindt passen, hoeft u het niet te nemen. U houdt altijd zelf de regie”.

 

Wilt u meer informatie of het webinar terugkijken? Neem dan contact op met marcom@optitrade.nl.