Nieuw platform: Werkenindeoptiek.nl

SIPO lanceert een nieuw platform: Werkenindeoptiek.nl. Een website vol informatie over opleidingen en banen in de optiekbranche. Er is veel werk in de optiekbranche, sterker nog: er is een personeelstekort. Om de optiekbranche hierin te helpen is de Stichting Instroom Personeel Optiekbedrijven (SIPO) opgericht. Dit nieuwe platform en bijbehorende campagne is het eerste grote project dat de stichting lanceert.

Platform
Hoe word je een opticien, waar kun je de opleiding tot opticien volgen en wanneer zijn de open dagen? Het zijn allemaal vragen waarop Werkenindeoptiek.nl een antwoord geeft. Het platform laat zien welke kansen er liggen in de branche en geeft informatie over wat het vak allemaal inhoudt. Van techniek tot fashion en van gastvrijheid tot zorg. Met mooi beeldmateriaal en leuke filmpjes is de site aantrekkelijk voor de doelgroep: jongeren die op zoek zijn naar een vervolgopleiding. In een volgende fase wordt de site uitgebreid met een gedeelte gericht op zij-instromers. Ook dit is een belangrijke doelgroep voor de optiekbranche. Mensen die nu werken in een ander vak en iets anders willen, of in een beroepsgroep zitten waar juist minder werk is. Ze zijn van harte welkom in de optiekbranche!

Basis
Voor de ontwikkeling van dit platform is de samenwerking gezocht met Cogonez. Dit bureau ontwikkelde in 2020 al Ziewatjekan.nl, een platform volledig gericht op jongeren. Na de succesvolle lancering van deze website is er voor gekozen om dit verder uit te bouwen in functionaliteit en in vindbaarheid vandaar dat Ziewatjekan.nl geïntegreerd wordt in Werkenindeoptiek.nl. Deze site gaat nog breder worden door meerdere doelgroepen aan te spreken. De basis is daarvoor al gelegd in de opbouw van de site. In deze eerste fase wordt het gedeelte gericht op jongeren uitgerold.

Campagne
Aansluitend bij het platform heeft SIPO ook een campagne ontwikkeld, gericht op middelbare scholieren die een keuze moeten maken voor een mbo-opleiding. De campagne is daarom primair gericht op jongeren van 15 en 16 jaar. De kanalen die SIPO inzet zijn o.a. posters op middelbare scholen, TikTok, Snapchat en Instagram. De ouders van deze jongeren zijn zeer belangrijk in de keuze voor de opleiding. Deze doelgroep wordt bereikt via Facebook en Instagram. Deze campagne loopt tot maart. Daarna volgen nieuwe campagnes.

Meedoen
Deze campagne is gemaakt voor scholen met een optiekopleiding én voor optiekbedrijven. Iedereen deelt mee in het resultaat. Om nóg meer bereik te creëren is het goed als iedereen meehelpt in het delen van de berichten. Het campagnebeeld kun je hier downloaden https://werkenindeoptiek.nl/mbo-campagne/ of neem contact op via info@werkenindeoptiek.nl. Deel het bijvoorbeeld op je social-mediakanalen, op je website of in je nieuwsbrief.