NAM bijdrage – Consumentenrecht en Fabrieksgarantie

Al lange tijd bestaat er een hoop onduidelijkheid in onze branche over het verlenen van garantie/service. Welke rechten en plichten heeft de consument, de opticien en uiteindelijk de leverancier/fabrikant?

Dit gaat uiteindelijk over twee afzonderlijke aspecten: het consumentenrecht (B2C), dat betrekking heeft op de relatie tussen de optiekwinkel en de eindconsument, en de fabrieksgarantie (B2B), die de leverancier/fabrikant verplichtingen oplegt jegens de optiekwinkel als afnemer.

Vaak worden gevallen van coulance opgelost door de leverancier/fabrikant onder het mom van garantie, hoewel dit eigenlijk gebeurt vanuit een servicegericht perspectief.

Dat laatste is door de NAM (Nederlandse Associatie van Leveranciers van Brilmonturen) uitgezocht en op papier gezet, om hier wat meer duidelijkheid in te scheppen zodat eenieder wat meer inzicht heeft hoe dit nu uiteindelijk in de wet is geregeld.

We hopen dan ook dat het bijgaande document hier wat meer duidelijkheid over schept:

Algemeen geldende wettelijk garantie B2B vs B2C

Vragen hierover kunnen gestuurd worden naar:
namoptiek@gmail.com

Met vriendelijke groet,

Pim Foster