KNO-arts brengt gegevens patiënten in openbaarheid via Whatsapp
Een KNO-arts van het Amstelland Ziekenhuis heeft na zijn vertrek bij het ziekenhuis de telefoonnummers van meer dan honderd oud-patiënten toegevoegd aan een WhatsApp groepschat en deze zo in de openbaarheid gebracht. Dit staat te lezen op de website van AT5. De arts heeft dit gedaan om zijn patiënten te attenderen op de kortere wachttijden bij zijn nieuwe werkgever, het Acibadem International Medical Center. Door zijn actie zijn de telefoongegevens en Whatsapp profielen met de namen en foto’s van de patiënten in de openbaarheid terecht gekomen. Waarschijnlijk was de arts niet bekend met de privacy regelgeving en ook niet met het feit dat de telefoonnummers en namen voor een ieder in een groepschat leesbaar zouden zijn.
Kortere wachttijden
In de groepschat geeft de KNO-arts in wat krom Nederlands aan niet meer in het Amstelland ziekenhuis werkzaam te zijn en dat de patiënten niet meer geopereerd of gecontroleerd kunnen worden bij het voormalige ziekenhuis waar hij werkte. Ook roept hij de patiënten op hem te bellen, en een nieuwe verwijzing van hun huisarts mee te nemen en schriftelijke toestemming te vragen om geopereerd te kunnen worden in het nieuwe ziekenhuis, het Acibadem International Medical Center.
De arts wijst erop dat de wachttijden bij zijn nieuwe werkgever korter zijn en geeft in de groepschat verder aan dat hij zijn patiënten op deze manier een compensatie voor het ongemak hoopt te verlenen. Achter ieder gedrag zit een positieve intentie zo blijkt ook hier.
Ziekenhuis Amstelland neemt juridische stappen
Ziekenhuis Amstelland reageert geschokt tegenover AT5 en geeft aan dat er een grens is overschreden en dat er juridische stappen worden ondernomen. Het Acibadem stelt in een reactie tegenover AT5 dat het benaderen van deze patiënten een ‘solo-actie’ is van de KNO-arts en dat zij er niet van op de hoogte waren.
Bron: AT5