Voorjaarscampagne bevordert Voorjaarverkopen!
De Voorjaarscampagne is door ons geïnitieerd om de voorjaarverkopen, zoals daglenzen, de nieuwe collectie en zonneglazen met een bril, te vervroegen. Hoogzomer, net voor de vakantie, denkt iedereen gemakkelijk aan een zonnebril. Het is dan een druk moment bij onze opticiens en dan heeft de consument vaak geen tijd voor uitgebreid advies over aanvullende oogzorgmogelijkheden. Juist daarom voeren we collectief campagne in april.
Dit jaar viel dat gelukkig niet helemaal in het water! De meeste ondernemers hebben ervoor gekozen de campagne te verlengen. Het bereik van de printmiddelen is al wel bekend. Via een Direct Mailing zijn er 56.200 klanten binnen het klantenbestand aangesproken die bijvoorbeeld al 2 jaar of meer niets gekocht hebben (in overleg met de ondernemer wordt de klantselectie gemaakt) en 7.003 prospect look-a-likes van deze groep. Doordat er dit jaar ook een light-magazine met 8 pagina’s bestond, zijn er meer magazines tijdens deze campagne verspreid dan ooit, namelijk 271.284 exemplaren.
Figuur 1.
De gedetailleerde resultaten van 8 deelnemers die we graag delen, bevatten aankoopwaarde per consument, kooprespons, mailmomenten en type aankoop. Deze 8 ondernemers hebben gezamenlijk 8.087 consumenten aangesproken per DM of DMP. Het Magazine Huis-aan-Huis kunnen we niet meten, aangezien dat geen klanten vanuit het klantenbestand van de ondernemer zijn.
- 312 van de 8.087 aangesproken consumenten hebben gereageerd met een aankoop.
- Dat is een tussentijdse kooprespons van 3,9%.
- De ondernemer heeft bijna €13 per verstuurde DM terugverdiend.
- De meeste ondernemers hebben gekozen om de groep 40-55 jaar aan te spreken per Direct Mail zoals te zien in Figuur 1.
- Voor het Magazine hebben de meeste gekozen om te richten op 30+ers.
- Aankooptype (bril, lenzen of overige) per leeftijdscategorie is zichtbaar in Figuur 2.
- De gemiddelde aankoopwaarde van brillen is € 913,72 en € 489,62 voor lensaankopen.
We zijn verheugd om deze resultaten te delen en jouw betrokkenheid heeft een grote bijdrage geleverd aan dit succes.
Nogmaals hartelijk dank voor de steun en we kijken uit naar verdere succesvolle campagnes zoals de aankomende Oogmeetweken!
Figuur 2.
Figuur 3.