Groei in de optiekmarkt vlakt af in november
In november hebben de meeste opticiens weer laten zien dat het herstel doorzet maar dat de groei t.o.v. 2019 minder snel gaat dan in de afgelopen maanden. De inhaalslag lijkt grotendeels gerealiseerd te zijn en vermoedelijk zijn de consumenten weer wat voorzichtiger geworden door de overheidsmaatregelen m.b.t. Covid-19
In november is de omzet in glas t.o.v. vorig jaar met 2,4% gestegen en wanneer we de eerste 11 maanden van 2020 vergelijken met 2019 hebben we nog een kleine achterstand van 1,3 %,
Opvallend is wel dat de achterstand in aantallen nog steeds hoger is (-6,6 %). De consumenten zijn blijkbaar bij bezoek aan een winkel bereid meer uit te geven en duurdere glazen aan te schaffen.
Met contactlenzen zijn de verschillen gedurende het jaar minder groot geweest en zien we na een goede start (ook tijdens de lockdown) de afgelopen maanden een lichte achterstand t.o.v 2019 (november -/- 4,7%). Voor het gehele jaar is er nog een achterstand van 3,0%.
De toenemende verkoop van glas betekent ook dat de voorraad monturen weer moeten worden aangevuld, maar dat gaat nog niet zo snel en daardoor zien we voor het gehele jaar nog steeds een achterstand van 13,7% in value en 13,9% in aantallen.
Mocht u uw eigen cijfers willen bekijken en die bijvoorbeeld vergelijken met een gemiddelde van winkels met gelijke grootte dan kunt u contact opnemen met uw eigen accountmanager Elisabeth Weiland-Pap, Pim Föster of Bas Huismans.