neubau eyewear viert 100 jaar Bauhaus
Bauhaus bestaat honderd jaar. Daarom brengt de jonge Oostenrijkse brillenfabrikant neubau eyewear een eerbetoon aan Bauhaus-oprichter Walter Gropius en schilder Wassily Kandinsky. Via de vorm van dit nieuwe model creëert neubau eyewear een dialoog tussen design en mens. Zo trekt het label de Bauhaus-stijl de 21e eeuw in.
Tegenwoordig zijn heel wat iconische Bauhaus-stukken enkel terug te vinden in privécollecties en musea, maar deze zonnebril van neubau eyewear is een designstuk voor elke dag. Een moderne interpretatie van de originele verweving van kunst en vakmanschap. Het motto ‘vorm volgt functie’ van Bauhaus betekent ook dat het functionele mooi is, en dus bepalen efficiëntie en nut het ontwerp van een product. De campagne van neubau eyewear zinspeelt op dit thema. De modellen volgen met hun pose de vorm van de Bauhaus-objecten.
Van architectuur tot interieurontwerp en schilderkunst. De strakke lijnen, de eenvoud, de ingetogen vormen en de grafische elementen van de Bauhaus-esthetiek hebben het 20e-eeuwse design radicaal veranderd en de ideeën van de volgende generaties sterk beïnvloed. Een creatief Weens label zoals neubau eyewear had nooit het daglicht gezien zonder deze baanbrekende designrevolutie. De lancering van de speciale editie Walter & Wassily als een eerbetoon aan die tijd is dan ook niet meer dan logisch.
De design- en materiaalkeuzes voor Walter & Wassily zijn rechtstreeks geïnspireerd op Bauhaus. Het montuur in titanium verwijst naar de gebogen stalen buizen verwerkt in de Bauhaus-meubels, terwijl de ronde vorm doet denken aan een cirkel, een van dé kernelementen uit die periode. De spiegelglazen met overvloeiende kleurschakeringen zijn dan weer een knipoog naar de façade van Walter Gropius’ bekende Bauhaus-school in Dessau. De 3D-geprinte applicaties vooraan doorbreken de ronde lijnen van de glazen, waardoor de bril meteen extra pit krijgt. Koper, zwart en glanzend zilver – typische Bauhaus-kleuren en -contrasten – zijn verkrijgbaar in drie verschillende afwerkingen.
Walter & Wassily is een uniseks zonnebril uit het luxesegment van neubau eyewear. Hij is verkrijgbaar in snow-white/black matte, black coal/eclectic silver en black coal/brass matte. De zonnebril kost 399 euro. De monturen zijn voorzien van aanpasbare en makkelijk te verkorten brilarmen, een subtiel logo op het einde van de linker brilarm en UV 400-bescherming.
Het brillenlabel neubau eyewear combineert sinds zijn lancering in juni 2016 de frisse geest van jonge creatievelingen met een jarenlange expertise. neubau eyewear heeft dan ook rechtstreekse banden met de succesvolle, traditionele Oostenrijkse brillenfabrikant Silhouette International, en profiteert van de jarenlange knowhow van het moederbedrijf. Zo komen de strengste kwaliteitseisen en een vooruitstrevende benadering op het vlak van technologie en design samen in één product.