Campagne Maak Geluid wil tekort aan audiciens aanpakken

Vandaag start de arbeidsmarktcampagne Maak Geluid. De campagne heeft tot doel de bekendheid en het imago van het vak van audicien te verbeteren. De branchebrede campagne is tot stand gekomen met behulp van een groot aantal vertegenwoordigers uit de audiciensbranche, vereniging GAIN en de audiciensopleidingen. Zij voorzien allen dat er een groot tekort aan audiciens zal ontstaan om nog in de nabije toekomst het grote aantal mensen met gehoorverlies hoorzorg te bieden. De campagne Maak Geluid weet op een eigentijdse en opvallende wijze het groeiende tekort aan audiciens onder de aandacht te brengen. De initiatiefnemers van de campagne vragen aan iedereen in Nederland het probleem serieus te nemen.

Tekort aan audiciens

In de hoorbranche zijn er flinke zorgen over het toenemende tekort aan audiciens. De vooruitzichten zijn zorgwekkend. Door het tekort kunnen in 2030 meer dan 150.000 mensen met gehoorverlies niet meer de hoorzorg krijgen die ze nodig hebben. Dit verontrustende inzicht is aanleiding voor een unieke samenwerking door de belangrijkste spelers in de branche. Zowel vertegenwoordigers van GAIN, audiciensvereniging NVAB, DKA, CvZA, HoorProfs en de audiciensopleidingen hebben samen een branchebrede campagne opgezet.

Motto arbeidsmarktcampagne ‘Maak Geluid’

De campagne heeft het krachtige motto: Maak Geluid. Het doel van de campagne is om de bekendheid van het beroep audicien te vergroten en het imago te verbeteren. De brancheorganisaties willen er zo samen voor zorgen dat er voldoende instroom komt van nieuwe audiciens. Daarmee streven ze het doel na om de hoorzorg ook in de toekomst voor iedereen bereikbaar te houden.

Vraag naar audiciens neemt toe

Er is een steeds grotere behoefte aan hoorzorg. Daarmee neemt ook de vraag naar audiciens steeds verder toe. Tegelijkertijd gaan de komende jaren veel ervaren audiciens met pensioen. De instroom van nieuwe audiciens via de MBO4-opleidingen blijft helaas achter. Hierdoor is de aanwas ontoereikend om aan de toekomstige vraag naar personeel in de audiciensbranche te voldoen. Niet voor niets staat het beroep van audicien ook in 2024 in de lijst van ‘Kansrijke beroepen’ bij het UWV.

Een beroep met toekomst

Kees van der Sluijs, directeur van GAIN (de brancheorganisatie van leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen in Nederland), benadrukt: “Veel mensen hebben een ouderwets beeld van de audicien. De moderne audicien is echter allesbehalve een stoffig figuur in een witte jas, omringd door medische instrumenten. Het is een dynamisch, innovatief en toekomstgericht beroep, met een mooie balans tussen zorg, techniek en commercie. Audiciens maken écht het verschil in het leven van klanten en hun naasten, door hen weer te kunnen laten deelnemen aan het sociale en professionele leven.”

Carmen de Jonge, voorzitter van de NVAB (Nederlandse Vereniging van Audicien Bedrijven), voegt toe: “Binnen tien jaar bereikt ongeveer een kwart van alle audiciens de pensioengerechtigde leeftijd. Om hoorzorg toegankelijk te houden voor iedereen, moeten we samen werken aan de instroom en het aantrekkelijker maken van het vak. Ik ben blij dat we als branche onze verantwoordelijkheid nemen en nu gezamenlijk stappen zetten. Het is immers een echt mooi beroep waarmee we mensen in staat stellen weer volwaardig deel te nemen aan werk en samenleving.”

Campagne ‘Maak Geluid’

De campagne Maak Geluid brengt op een eigentijdse en opvallende wijze het groeiende tekort aan audiciens onder de aandacht. Het is allereerst een oproep tot saamhorigheid en betrokkenheid van alle audiciens en spelers in de hoorbranche. Daarnaast vragen de initiatiefnemers van de campagne ermee aan heel Nederland om het probleem van de oplopende tekorten aan audiciens serieus te nemen.

Zichtbaarheid campagne Maak Geluid

De campagne zal zichtbaar zijn via online-kanalen, in winkelstraten en op scholen. Ook zal de campagne worden ondersteund met gerichte online-advertenties.

Initiatiefnemers en werkgroep

De campagne Maak Geluid is tot stand gekomen en betaald door onder andere GAIN. Dat is de branchevereniging van leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen in Nederland. De campagne is ontwikkeld door de werkgroep ‘Arbeidsmarktcampagne Audiciens’. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van GAIN, de brancheverenigingen NVAB, De Kwaliteitsaudiciens, Hoorprofs, Collectief van Zelfstandig Audiciens (CvZA), en de DHTA, die de audiciensopleidingen vertegenwoordigt.

Strategie, creatie en uitvoering campagne Maak Geluid

De strategie, creatie en uitvoering van de campagne Maak Geluid is ontwikkeld door Scheepens, Your Creative Agency in Tilburg. Voor meer informatie over de campagne en om gratis campagnemateriaal te downloaden om het bereik en de impact van de campagne te vergroten, ga naar www.maakgeluid.nl en www.maakgeluid.nl/toolkit

Audicien worden?

Belangstelling om audicien te worden? Klik dan hier.

The post Campagne Maak Geluid wil tekort aan audiciens aanpakken appeared first on Hoorzaken.