Ook Euretco koppelt data leveranciers aan retailers
Euretco Fashion gaat samenwerken met GS1 Nederland. Hierdoor kunnen retailers die bij Euretco zijn aangesloten, productinformatie van leveranciers uit de GS1 database ontvangen. Deze kunnen ze gebruiken voor hun omnichannelactiviteiten.
Doel van Euretco Fashion is haar (met GS1 aangesloten) retailers te ontlasten door de distributie van productinformatie centraal te faciliteren. Bovendien moet het kosten besparen én efficiënter werken bevorderen. Euretco Fashion vraagt de leveranciers om de informatie op een standaard manier aan te leveren, om het succes van het gebruik te vergroten. Na Nederland zullen ook andere Europese landen, waaronder Duitsland, van de database gebruik gaan maken.
De doelstelling van deze koppeling is vergelijkbaar met die van Optitrade betaalservice 2.0. Deze koppeling met een winkel automatisering pakket geeft klanten van Optitrade meer inzicht in hun bedrijfsvoering en in de markt- en concurrentieontwikkeling. Dankzij de innovatieve betaalservice kunnen alle facturen -ook van leveranciers die niet bij Optitrade zijn aangesloten- eenvoudig worden verwerkt. Het enige dat de opticien/audicien hoeft te doen, is facturen naar het betaalserviceportaal van Optitrade slepen. Vervolgens worden ze automatisch gescand en aan het bestaande boekhoudbestand toegevoegd. Binnen betaalservice 2.0 kunnen inkoop- en verkoopcijfers worden gecombineerd. Hieronder liggen twee doelstellingen: het ontzorgen van de aangesloten audiciens en opticiens, het aanmaken van digitale pakbonnen en het automatisch ophogen van de voorraad, binnen het winkelautomatiseringssysteem. Daarnaast krijgen zowel ondernemers als leveranciers via een dashboard uitgebreide stuurinformatie. Datakoppeling heeft de toekomst!
Onder Euretco vallen onder meer retailers als Intersport, Runnersworld en Libris. GS1 Nederland ontwikkelt uniforme standaarden voor het identificeren, vastleggen en delen van gegevens. Zo kan het retailers samenbrengen met hun leveranciers en logistieke dienstverleners, met het doel een betrouwbare en efficiëntere keten in te richten.
Bron: retailtrends.nl