Optitrade Audiologie Ondernemersbijeenkomst: De uitdagingen van morgen

Op maandag 23 september werd de zelfstandige audicien weer uitgenodigd door Optitrade en Optitrade leverancier Kind Horen | Starkey Hearing Technologies. Tijdens deze Ondernemersbijeenkomst werd er gekeken naar waar audiciens op dit moment mee te maken hebben en naar uitdagingen die nog komen.

Jeroen Douw van Starkey Hearing Technologies, Oliver von Borstel van Ethical Selling, Karin en Per van Hoorexpert / Hear Solutions / AUDIOropa en Paulien van Oostenbruggen van Optitrade presenteerden oplossingen en kansen voor deze uitdagingen.

Marktontwikkelingen 

De ochtend begon met een presentatie van Olaf over de markt. “Met een stijging van 4,5% in units en een verschuiving naar categorie 4, 5 en de vrije markt is een duidelijke verbetering te zien in de verzorging van de slechthorende en passen de geboden hooroplossingen steeds beter bij verwachtingen en behoeften van de consument”.

Maar voor de zelfstandige audicien komen er wel wat uitdagingen en kanttekeningen bij kijken, over de toekomst van het huidige vergoedingssysteem en de verplicht opgelegde verkoopprijzen door verzekeraars. Het is belangrijk om hier als zelfstandig audicien over na te denken en te beslissen wat de beste keuze is.

Denk hierbij aan:

  • De juiste producten 
  • Efficiency 
  • Meer traffic 
  • De juiste benadering 
  • Bon bedrag per klant 
  • Nieuwe en andere klanten 

Productontwikkelingen 

De nieuwste technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat de audicien steeds betere hooroplossingen heeft die volledig aansluiten op de verwachtingen en behoeften van de consument. Sterker nog, de ontwikkelingen bij Starkey tillen de mogelijkheden naar een hoger niveau en creëren hiermee nieuwe behoeften voor jong en oud, de “Healthable TM”. Deze nieuwe functionaliteiten van Starkey Hearing Technologies in combinatie met de Smartphone geven de consument nieuwe mogelijkheden. Het zijn producten die behoeften kweken. 

Ethical Selling

Een winkel starten en wachten tot de consument naar binnen loopt is niet meer van deze tijd. Een audicien moet ervoor zorgen dat klanten FAN worden. 

Naast de dagelijkse werkzaamheden moet een ondernemer ook voorruit kijken en zich aan de veranderende wensen van de klant aanpassen om te zorgen dat deze klant de winkel blijft vinden, zoals; 

  • Wees onderscheidend 
  • Maak keuzes 
  • Weet welke klant u in de winkel wilt
  • Weet wat de klant wil 
  • Zorg dat de winkel, uzelf en het personeel ook voldoen aan de verwachting van de klant
  • Maak een plan, keuzes en maak dit tot een succes 
  • Verklaar niet waarom een plan niet lukt, maar kijk hoe het plan wel lukt 
  • 20% van uw keuzes bepalen 80% van uw resultaat 
  • Creëer FANS i.p.v. tevreden klanten 
    • Wat is een tevreden klant? 
      • Iemand die een vergoeding heeft gekregen?
  • Wat is een FAN  
    • Iemand die goed geadviseerd is en zelf gekozen heeft voor zijn beste, meest optimale hooroplossing 

 Behoeften van een slechthorende

Naast het wel of niet gebruiken van een meest optimale hooroplossing zijn er ook andere oplossingen die het leven met een gehoorverlies kunnen verbeteren, denk hierbij aan de ruimste zin van het woord hulpmiddelen. 

De meest bekende hulpmiddelen zijn de kinbeugel en de wek- en waarschuwingssystemen die met en zonder hoortoestel een oplossing bieden en het leven makkelijker maken. Deze hulpmiddelen verhogen tevens de marge die u per klant rekent.  

Voor veel van deze hulpmiddelen geldt dat u deze alleen bij de klant hoeft aan te brengen om vervolgens provisie te ontvangen, zonder dat u zelf iets hoeft te installeren of aan te sluiten. Zelfs de after sales wordt uit handen genomen. 

Met de Europese regelgeving tot toegankelijkheid zijn er ook mogelijkheden voor audiciens om stemversterkers of rondleidingsystemen voor openbare ruimten, scholen, theaters, informatiebalies, klantenservice en tankstations te introduceren en verkopen. Dit zijn plekken waar mensen elkaar goed willen verstaan. Dit zijn mogelijkheden voor extra omzet. 

Ook bij Hearables (technisch geavanceerde, elektronische in-ear-apparaten die zijn ontworpen voor meerdere doeleinden) liggen kansen voor audiciens om op in te spelen. 

Klanten werven en houden

Weet de consument u te vinden en blijft hij u daarna onthouden?

Natuurlijk bent u zuinig op uw huidige klanten en doet u er veel aan om ze bij u te houden. Social Media neemt hier voor alle leeftijdsgroepen een steeds belangrijkere plek in en kan ook, om klanten te binden, eenvoudig ingezet worden. We hebben echter gemerkt dat een goede strategie voor veel  ondernemers niet zo makkelijk is: óf de kennis óf de tijd ontbreekt om regelmatig aanwezig te zijn op de platforms. Laat staan dat er goede content kan
worden ontwikkeld. 

Optitrade Social Media kan u hierbij helpen. 2 keer per week wordt vanuit uw winkelnaam interessante, educatieve en leuke content geplaatst. Dit kunnen video’s, cinemagraphs (afbeelding met een bewegend element) en tekstberichten met afbeelding zijn. 

Ook leveranciers kunnen hier binnenkort aan meedoen, zodat u berichten kunt plaatsen van de merken die u voert. 

Minstens zo belangrijk is het om nieuwe klanten te werven en zeker bij slechthorendheid is social media daarvoor het middel bij uitstek. Ondanks dat hoortoestellen steeds beter geaccepteerd worden, (bij andere hebben we er namelijk geen problemen mee) wacht de consument liever met de aanschaf van een hoortoestel. Daarom zoeken mensen graag anoniem naar de mogelijkheden en komen dan al snel bij de grote aanbieders en ketens. Jammer, want u wilt natuurlijk dat ze naar u komen. 

Optitrade Social Media heeft daarvoor oorzorg.nl ontwikkeld. Hiermee kunt u via social media potentiële klanten in uw regio vinden. 

Als potentiële klanten interesse hebben in het testen van een hoortoestel wordt door ons telefoonteam doorgevraagd hoe serieus deze klant is. Er zal met de lokale, zelfstandige audicien een intake worden ingepland, mits de potentiële klant een koopsignaal afgeeft. Optitrade heeft in navolging van de grote spelers, voor u als zelfstandige audicien, dit platform gebouwd.

De middag werd afgesloten met een borrel en een gezellig gesprek. Een inspirerende dag!

Mocht u nog vragen hebben, neem dan gerust contact op met de afdeling Marketing & Sales Support via T. +31 (030) 634 31 32 of met Olaf Schuurmans, Manager Audiologie, via T. 06-10 57 97 18 of E. o.schuurmans@optitrade.nl.