Een zeer geslaagde zesde editie van de Optitrade Audiologie Marathon
Op een nieuwe, grotere locatie bij SPANT! in Bussum, met meer ruimte voor de leveranciers en audiciens, werd voor de zesde keer de Optitrade Audiologie Marathon georganiseerd. Met 200 aanwezige audiciens en 26 professionele stands van leveranciers, is de Marathon een begrip geworden voor de Nederlandse Audiologie markt. Verschillende buitenlandse sprekers, branchevreemde gasten, bekende Nederlanders en Europese primeurs zorgden voor een inhoudelijk sterk programma.
Dagvoorzitter Pim Föster gaf een warm welkom aan de aanwezige audiciens en leveranciers en stond iedereen met serieuze vragen met een lach te woord. Manager Audiologie van Optitrade – Olaf Schuurmans – liet de ontwikkelingen en uitdagingen in de audiologiemarkt zien en presenteerde diverse activiteiten waarmee Optitrade de audiciens ondersteunt.
Gehoorverlies & dementie
De eerste externe spreker was Dr. Kees Kalisvaart (Geriater) van Spaarne Gasthuis uit Haarlem. Op uitnodiging van Audmet behandelde hij de verbanden tussen gehoor, dementie en de vraag of gehoorverlies een begin zou kunnen zijn van dementie. Daar worden nu veel onderzoeken naar verricht. Tevens wordt bekeken of een hoortoestel kan helpen bij het verbeteren van het sociaal gedrag bij dementie en welke rol dit kan spelen bij preventie hiervan. Op die manier kunnen audiciens hier beter rekening mee houden, wanneer zij in gesprek gaan met een klant waarbij dementie gesignaleerd is.
Signia NX Platform van Sivantos
György Varallyay gaf de eerste presentatie in het Engels over het ‘Signia NX Platform’. Daarin werd de techniek ‘Own Voice processing’ besproken. Opvallend aan deze techniek is de reactie van de consumenten die aangeven dat ze vaak schrikken van hun eigen stemgeluid en dat minder prominent willen horen. Deze techniek zorgt voor een betere acceptatie van het hoortoestel en dus ook voor een beter gebruik.
Optimale aanpassingen met GN Hearing
Vanuit Spanje en namens GN Hearing presenteerde Miguel Angel Arande de Toro de optimale aanpassingen die mogelijk zijn met de hoortoestellen. Er werden verschillende casussen besproken van consumenten die door het gebruik van het juiste toestel en technieken meer uit het leven halen. Een belangrijke vraag in een gesprek met een (nieuwe) gebruiker is bijvoorbeeld: “Wat zou u nu willen doen wat u zonder hoortoestel niet durft?“ Aan het einde van de presentatie werd de bekende weerman Reinier van den Berg (een gebruiker van een GN hoortoestel) geïnterviewd over zijn ervaring met een GN toestel. Reinier legde uit dat hij nu, ondanks zijn zware erfelijke gehoorverlies, toch goed kan communiceren met een groot publiek en individuen.
Denk als een slechthorende
Na de eerste pauze was er een presentatie vanuit Hooridee door Wendelina Timmerman en Nathalie van Workum. Zij lieten opnieuw zien hoe belangrijk het is om in de leefwereld van slechthorenden te stappen en te realiseren hoe communicatie met hen het beste kan verlopen en welke aanpassingen er nodig zijn om dit te maximaliseren. De customer journey (hoorreis) van de slechthorende werd besproken, waarbij benadrukt werd dat het belangrijk is om aandacht te besteden aan veiligheid en vertrouwen.
Prins Petfoods: hoe bereik je de consument?
Vanuit een andere retailbranche, de dierenvoeding, werd door Marlou Mulders vergelijkingen gemaakt met onze audiologiebranche. Zij hebben te maken met vergelijkbare uitdagingen door concurrentie vanuit online spelers en ketens. Zoals ook in de audiologiebranche speelt kwaliteit, zorg en het centraal stellen van de klant een belangrijke rol. Leveranciers en vakspecialisten werken nauw samen om kennis te delen en over te dragen. Wanneer we in de audiologiebranche ook op deze wijze zouden samenwerken kunnen we het vakspecialisme van de zelfstandige audicien nog beter laten zien aan de consument.
Al doende leert men, zelflerende hoorapparaten
Na de lunchpauze, waarbij de audiciens ruime gelegenheid hadden om de stands van de verschillende leveranciers te bezoeken, kwam Noor Bremmers van Veenhuis Medical Audio (Widex) op het toneel. Zij gaf een presentatie over machine learning onder de mooie titel ‘al doende leert men’. Kunstmatige intelligentie (zelflerende machines/techniek) wordt gebruikt om het optimale comfort voor de consument te bepalen.
Het belang van familie
Vanuit Sonova kwam Jan de Sutter informatie geven over ‘Family Centered Care’ oftewel het belang van de omgeving van de slechthorende voor de acceptatie van en keuze voor het juiste hoortoestel. Wanneer de omgeving, bijvoorbeeld de partner of een eigen kind, aanwezig is bij het gesprek en de aanpassing van het toestel worden er vaak meer problemen duidelijk.
Starkey introduceerde het nieuwe toestel: de Livio
Jeroen Douw van Starkey introduceerde speciaal voor de Optitrade Marathon het nieuwste toestel van Starkey – De Livio. Een Europese primeur want officieel werd deze pas in maart 2019 geïntroduceerd. Naast de wearables, de hearables zijn er nu de zogenaamde healthables. De Livio geeft inzicht in mentale en fysieke prestaties en inspanningen en heeft een eenvoudige bedieningsmethode waarmee de gebruiker op zijn hoortoestel een programma kan starten.
Wat vindt de Nederlandse audicien van..
In een interactieve discussie met een online enquête onder het publiek en de panelleden Erik Lenting, Richard Zoetemelk en Jan de Laat werden onder leiding van Pim Foster diverse stellingen doorgenomen. De prijsstelling van hoortoestellen, de tijd die nodig is voor een juiste aanpassing en de rol van een audicien bij zelflerende toestellen en online aanpassingen werden vanuit verschillende standpunten belicht.
Tot slot zorgde Cabaretier Patrick Spekman voor een mooie samenvatting met een waardevolle boodschap waardoor iedereen met een glimlach richting de gezellige borrel ging.